Followers

Powered By Blogger

Popular Posts

Thursday, July 19, 2007

وعند جهينه الخبر اليقين

جه علي بالي احكي عن العائله التي انتمي اليها
انا من قبيلة تدعي جهينه ومكانها الحالي تبوك جنوب المملكه العربيه السعوديه
وورد علي ذهني قصة مثل ((وعند جهينه الخبر اليقين))
وهذه الروايه علي لسان هشام بن الكلبي:
قال خرج رجل من جهينه يقال له الاخنس بن كعب وكان الاخنس قد احدث في قومه حدثا فخرج هاربا فلقيه رجل يعرف بالحصين فقال له :
من انت ثكلتك امك ؟ فقال له الاخنس : بل انت ثكلتك امك فردد هذا القول حتي قال الاخنس : انا الاخنس بن كعب فاخبرني من انت والا انفذت قلبك بهذا السنان .
فقال له الحصين : انا الحصين بن عمرو الكلابي فقال له الاخنس :فما الذي تريد ؟ قال : خرجت لما يخرج له الفتيان فقال الاخنس : وانا خرجت لمثل ذلك فقال له الحصين :هل لك ان نتعاقد الا نلقي احدا من عشيرتك او عشيرتي الا سلبناه ؟ قال نعم . فتعاقدا علي ذلك وكلاهما فاتك يحذرصاحبه فلقيا رجلا فسلباه فقال لهما الرجل هل لكما ان تردا علي بعض ما اخذتما مني وادلكما علي مغنم ؟قالا :نعم فقال الرجل المسلوب : هذا رجل من لخم قد قدم من عند بعض الملوك بمغنم كثير وهو خلفي في موضع كذا وكذا فردا عليه بعض ماله وطلبا اللخمي فوجداه نازلا في ظل شجرة ومعه طعام وشراب فاقبلا عليه وعرض عليهما الطعام فكره كل واحد ان ينزل قبل صاحبه فيفتك به فنزلا جميعا فاكلا وشربا مع اللخمي ثم ان الاخنس ذهب لبعض شأنه فرجع واللخمي يغرق في دمه فقال الاخنس بعد ان سل سيفه لان سيف صاحبه كان مسلولا : ويحك فتكت برجل قد تحرمنا بطعامه وشرابه فقال له حصين : اقعد يا اخا جهينه فلهذا وشبهه خرجنا فشربا ساعة وتحدثا ثم ان الحصين قال :
يااخا جهينه اتدري ما صعلة وما صعل ؟ قال الاخنس : هذا يوم شرب واكل فسكت الحصين ثم قال : يا اخا جهينه هل انت للطير زاجر ؟ ما رأيك بهذه العقاب ؟ قال الجهني : واين تراها ؟ قال : هنا وتطاول الحصين ورفع رأسه الي السماء فوضع الاخنس بادرة السيف في نحر الحصين فقال : انا الزاجر والناحر واحتوي علي متاعه ومتاع اللخمي وانصرف راجعا الي قومه فمر ببطنين من قيس يقال لهما مراح وانمار فاذا هو بامرأة تنشد الحصين فقال لها : من انت ؟ قالت : انا صخرة امرأة الحصين فقال لها :انا قتلته فقالت : كذبت ما مثلك يقتل مثله فانصرف الي قومه واصلح امرهم ثم جاءهم ووقف وقال :
وكم من ضيغم ورد هموس ابي شبلين مسكنه العرين
علوت بياض مفرقه بعضب فاضحي في الفلاة له سكون
واضحت عرسه ولها عليه بعيد هدوء ليلتها رنين
تسائل عن حصين كل ركب وعند جهينه الخبر اليقين .

4 comments:

Unknown said...

يا نهار ابيض

انتى تحولتى كده ليه ؟؟؟

وبتكتبي بالنحوى

ده انتوا من عيلة مأصلة بقة

انتى ليكي قرايب في مجمع اللغة العربية

طب في شعراء العصر الجاهلي

طب ابوكي من الصعاليك

تبقي مش من مستوايا

ياختي بلا خوتة ده عند منمونة الخبر اليقين

الا بجد مش

ضيغم ورد هموس ابي شبلين مسكنه العرين
علوت بياض مفرقه بعضب فاضحي في الفلاة

يعنى عاوزة اكل بليلة يا ماما

Eric Matt said...


ربنا يكرمك يا جوهاينا الصغيرة

عموما انا قولت أسلم بس

تحياتي لك من ماناساس البلد

الجنوبى said...

ماشى هى جهينة كبيرة بس معلش انا واحدة اكبر منها ومشهورة اكتر فى الصعيد الاوهى هوارة..............عمورة اللعيب

Anonymous said...

Geronimo الى

فى الواقع يا اختى

الضيغم هو الاسد
و"هموس":هى طبعا مشتقة من الهمس وهى هنا لها معنيين الاول خفة الحركة
والثانى بمعنى الكاسر للفريسة (طبعا ده الاسد يعنى)
ابى شبلين اسم من اسماء الاسد
اما "عضب" بقى فمعناها حاد او قاطع وهى هنا تشير الى السيف

وطبعا انا عارف انك عارفة الكلام ده بس انا حبيت اتفزلك شوية

وبالنسبة لمعنى البيتين دول فانا اظن ان مش هى دى الحتة اللى بيطلب فيها البليلة من مامته لأن هو مش هيتجرأ ويطلب منها الطلب ده قبل ما يقولها الاول على اللى حصل

اولا : بيبرر اللى عمله
>وكم من ضيغم ورد هموس ..ابى شبلين مسكنه العرين<
يعنى كان فاكرنى عبيط يا ماما بس
انا طلعت اذكى منه عشان انا واد جامد
الام:ها ووبعدين يا منيل عملت ايه

ثانيا: فيكمل قائلا
>علوت بياض مفرقه بعضب ..فاضحى فى الفلاة له سكون<
بمعنى رحت حاطط السيف على رقبته
ورحت مديله بعديها محطش منطق
الام: ايوه كده يا ولا متسكتش لحد اللى يشتمك خلص عليه

بس يا ستى وبعدين راحت عملتله البليلة
هههههههههههههههههههههههههه